I teorin låter det ganska enkelt att bygga ett team: du lägger upp några lediga jobb på anställningstavlor, bläddrar igenom ansökningar och genomför intervjuer. Hur svårt kan det vara? Tja, som många företagare kan intyga är anställningsprocessen ofta mer komplicerad och nyanserad än så. Ett tips är att ta hjälp av ett rekryteringsbolag med lång erfarenhet.
Nya företagare är angelägna om att omge sig med talanger, men ofta så går de lite före i själva anställningsprocessen. Istället för att fatta anställningsbeslut baserat på branschtrender eller konkurrenskraftiga bemanningsmodeller är det avgörande att ta sig tid att planera ditt företags långsiktiga strategi och budgetallokering.
Innan du lägger upp ett nytt jobb på talangnätverk som LinkedIn eller andra plattformar, ta en andra titt på din beskrivning.Ser din annons för marknadschef ut som alla andra annonser för tjänsten? Om så är fallet bör du förvänta dig att få en mängd generiska applikationer. Det kan vara bra att vara specifik i exakt det du söker.
Erfarenhet utses som den viktigaste egenskapen när det gäller att samla ett starkt team. Och för många roller är många års erfarenhet en nödvändighet. Roller som är tekniskt avancerade och kräver omfattande förståelse av system behöver erfarenhet för att bygga upp kompetenser.
Till exempel, en marknadschef med intresse för produktutveckling men ingen riktig konkret erfarenhet kommer förmodligen inte att fungera. Men ibland kan det slå bakslag att anställa någon med för mycket erfarenhet.
Låt oss säga att du intervjuar en kandidat med 10 års designerfarenhet på en stor byrå för att leda designinsatserna vid din spirande start. Eftersom kandidaten har varit i en specifik miljö så länge kan de tro att deras tillvägagångssätt är det enda tillvägagångssättet.
Med flytande budgetar, aggressiva tidslinjer och minimala resurser kräver nya team smidighet. Rekryteer måste kunna ta ett steg tillbaka från sina egna vanor och processer och tänka om sina tillvägagångssätt i samband med ditt företags affärsmodell.